Internnummer | Norges Statsbaner 149 |
---|---|
Registreringsnummer | C-30327 |
Byggeår | 1967 |
Karosseri | Larvik Karosseri AS |
Chassis | Scania BF76-59 |
Motor | D11 R21 |
Ytelse | 195 Hk |
Lengde | 12,95 m |
Bredde | 2,40 m |
Akselavstand | 5,90 m |
Egenvekt | 8,79 tonn |
Sitteplasser | 55 |
Eier |
Lokaltrafikkhistorisk Forening |
NSB ga i 1966 Larvik Karosseri i oppdrag å lage busser som skulle være garantert vanntette i ti år. Resultatet ble to busser i aluminium, basert på en tysk produksjonsmetode, én Scania-Vabis og én Volvo. Dørene hadde store enkeltdørblad, noe som var uvanlig på den tiden. Scaniaen kom i januar 1968 i trafikk på NSBs rute fra Eidsvoll til Nord-Odal, registrert som C-30327. Den fikk senere internnummeret 149. Det tar lang tid å bevise hvor holdbart et karosseri er, men etter 25 års drift får vi fastslå at prøven var vellykket. Karosserimodellen ble også med noen forandringer produsert i et større antall.
Da bussen ble tatt ut av trafikk i 1993 ble den kjøpt av Bård Eri, som var en av dem som i 1967 hadde stått bak konstruksjonen. Senere ble bussen solgt flere ganger mellom privatpersoner før den ble overtatt av Larvik Museum i 2001. Den ble da ved hjelp av medlemmer i Rutebilhistorisk Forening avd. Vestfold satt i stand og registrert på ny. Grunnet lagringsproblemer ble bussen i 2008 solgt til en gruppe privatpersoner, som så har donert den til LTF.
Bussen er rusten under og har defekt motor, så den er satt på fjernlager inntil videre.