| Internnummer | Lillesand Flaksvandsbanen 56 |
|---|---|
| Registreringsnummer |
I-3842 |
| Byggeår | 1958 |
| Karosseri | Sangvik Kombinert buss |
| Chassis | Volvo Bamse |
| Motor | Diesel |
| Ytelse | 91 Hk |
| Lengde | 8,60 m |
| Bredde | 2,25 m |
| Akselavstand | 4,68 m |
| Egenvekt | 5,15 tonn |
| Sitteplasser | 9 |
| Eier |
Lillesand-Flaksvandbanen AS |
Flaksvandbanen ble nedlagt i 1954. Selskapet fikk fortsette med biltrafikk på den nedlagte strekningen stort sett på dagens fylkesvei 402.
På 2000-tallet ble det opprettet et nytt selskap med formål å bevare restene av banen, formidle dens historie, og etterhvert gjenoppbygge deler av banen. Selskapet heter også Lillesand-Flaksvandbanen AS, og er eid av fire aksjonærer: Vestre Moland og Lillesand historielag, Lillesand kommune, Birkenes historielag og Birkenes bygdemuseum[3]. Selskapet eier Tveide stasjon i Birkenes, samt har arbeidet med stasjonsområdet i Lillesand, har bevart (på lager) vognhallen fra Lillesand stasjon, og arbeider med restaurering av banens gamle melkerute (kombinert buss/lastebil)[4]. I mai 2024 begynte man å legge spor på Tveide stasjon med skinner fra den opprinnelige banen.
Bussen ble med over i Arendals dampskibselkap;- overtagelse av selskapet i 1968. Uvisst når den ble tatt ut av trafikk, men ble gjenfunnet som et skogsvrak i Gjøvdal i 2020. Totalrestaurert og ferdig til treffet i 2025.